Whitepaper: waarop moet je letten?

Last update: 10-04-2018

Een van de bekendste  termen uit de cryptowereld is ongetwijfeld de whitepaper, je hoort het werkelijk overal. Een whitepaper lijkt een soort van heilige graal waarin dé waarheid en de toekomst zijn beschreven. Gelukkig is dit allemaal sterk overdreven, maar de whitepaper is wel een heel nuttig document. Maar het doornemen van een whitepaper is heel wat anders dan het lezen van een doktersroman. Een whitepaper is behoorlijk specialistisch en vergt bepaalde kennis. Onderstaand geven we enkele tips waarmee een whitepaper op een efficiënte manier kan worden gescreend waarbij je oog hebt voor goede en slechte signalen.

Wat is een whitepaper?

In een whitepaper is beschreven wat een project / ICO inhoudt, welk probleem er dient te worden opgelost, wat de doelen zijn op de korte en lange termijn en hoe ze deze doelen willen bereiken. Zelfs Bitcoin en Ethereum begonnen ooit met een whitepaper. Sterker nog, het fenomeen whitepaper is al vele decennia gemeengoed in de technologische en zakenwereld. De whitepaper is dan ook het document wat je goed moet doornemen voordat je gaat investeren in een nieuw project.

Stelregel: als iets te mooi is om waar te zijn, dan…

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook bijna altijd zo. Iedereen die frequent whitepapers doorneemt is wel bekend met de ronkende teksten die er vaak in zijn opgenomen. Als je niet beter weet lijkt het wel alsof iedere ICO de oplossing heeft voor alle problemen van de wereld. Natuurlijk zijn er vele baanbrekende cryptoprojecten, maar helaas zijn er ook veel nietszeggende projecten en zelfs scams. Probeer door gelikte marketingteksten heen te prikken en je te concentreren op de basis, namelijk waar staat het project voor en hoe willen ze dit (onderbouwd) bereiken.

Probeer bij het beoordelen van een whitepaper de volgende vragen te beantwoorden:

1. Wat doet het project?

De hoofdvraag waar alles om draait is natuurlijk de vraag wat een project precies doet. Je wilt toch weten waarin je precies gaat investeren. Kom je er tijdens het lezen van een whitepaper niet helemaal uit of vind je allemaal maar vaag omschreven? Dit kan betekenen dat het project veel te geavanceerd is en je meer kennis nodig hebt, maar het kan ook zijn dat het project gewoon simpelweg tot niets in staat is. Investeer nooit in datgene wat je niet 100% begrijpt!

2. Hoe gaat het project dit doen?

Een prachtig doel hebben is één, maar een uitleg over hoe dat doel te bereiken is twee. Deze zogenaamde roadmap moet behalve helder en duidelijk ook vooral realistisch zijn. Alles wat je leest moet to-the-point zijn beschreven. Hoe meer woorden er nodig zijn om de werkwijze te beschrijven, hoe meer er om de hete brei heen wordt gedraaid. Goed beschreven is goed doordacht. Een voorbeeld van een goede whitepaper is die van Bitcoin zelf.

3. Is dit project echt nodig?

Vraag jezelf af of er daadwerkelijk een markt is voor het project. Een ICO kan zeggen de oplossing te bieden voor het tellen van het aantal grassprietjes op een voetbalveld, maar in hoeverre is dit noodzakelijk? Een project kan ook simpelweg zinloos zijn. In een goede whitepaper geven ze zelf al een antwoord op de vraag of het project daadwerkelijk nodig is. Controleer ook zelf goed hoeveel concurrentie er is. Misschien zijn er vijf gelijkaardige projecten en is een nieuwe ICO compleet overbodig.

4. Is er misbruik van de blockchain-hype?

Dit punt verdient wat extra uitleg. Wat we hiermee bedoelen is dat moet worden nagegaan in hoeverre er sprake is van een baanbrekend blockchain project? De term blockchain is namelijk momenteel en hype die ook behoorlijk wordt misbruikt. Sommige ICO’s hebben helemaal geen blockchain nodig, ze zouden ook kunnen volstaan als app op de telefoon of als simpel softwareprogramma op de computer. Is blockchain op de huis- tuin- en keukenweegschaal echt noodzakelijk? De term blockchain wordt vaak misbruikt om zodoende eenvoudiger toegang te krijgen tot nieuwe investeerders.

KUNNEN WIJ JE VERDER HELPEN?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.