Moet je als Nederlands bedrijf Bitcoin en andere cryptomunten gaan accepteren?
Webshops maar ook fysieke winkels hebben zeker vaker met dit soort dilemma’s gezeten. Moeten we nu Apple Pay gaan accepteren of toch maar Paypal? Of beide? En wat te denken van creditcards, Ideal, Bancontakt voor de Belgische klanten en ga zo maar door. Iedere betaalmogelijkheid heeft zo zijn voor- en nadelen. Maar ook kost het integreren ervan moeite en in veel gevallen ook geld. Dat geld kan bijvoorbeeld gaan zitten in een upgrade van je website, pinautomaat of kassasysteem, maar ook in een fee (bepaald percentage van de bestelling) voor de betaalprovider. En dan moeten bitcoin en al die andere muntjes er nu ook nog bij?
Moet jouw bedrijf cryptocurrency gaan accepteren?
Cryptocurrencies maken goedkope en zeer snelle transacties mogelijk. Hierdoor kunnen klanten over de hele wereld, zelfs mensen zonder toegang tot traditionele banken, maar met toegang tot internet, diensten of producten van uw bedrijf kopen.
Dit is in het bijzonder geschikt voor grote bedragen, die in het verleden extra tijd in beslag namen. Met cryptomunten gaat het overmaken hiervan bijna onmiddellijk. Een ander voordeel is dat cryptocurrencies als bitcoin niet gebonden zijn aan kantooruren. Ook in de avond of in het weekend worden bedragen direct overgeschreven.
Bovendien zijn cryptocurrencies niet gebonden aan de wisselkoers van een specifiek land: eerder worden ze universeel erkend, waardoor ze aantrekkelijker worden voor veel bedrijven. Vooral voor internationale e-commercebedrijven kunnen deze voordelen aanzienlijk zijn.
Paul merkt nog een ander voordeel van crypto op: het maakt het gemakkelijk voor veel mensen om bij te dragen aan een enkele aankoop, omdat alles naar een slim grootboek gaat, wat te vertrouwen is. Dit maakt crypto een goed medium voor crowdsourcing. Het gebruik van cryptocurrency als betaling is ook een goede keuze voor bedrijven met een hoog risico, omdat traditionele betalingsgateways ze mogelijk niet ondersteunen.
Naast transactionele voordelen voegt Josh Reif van Reif Ventures, LLC eraan toe dat “het accepteren van cryptocurrency je kan helpen om een jongere demografische groep aan te trekken van mensen die de voorkeur geven aan de eenvoud en anonimiteit van crypto-transacties.” Carmen Mastropierro, de eigenaar van drie digitale tijdschriften en een e-mail commerce website die cryptocurrency accepteerde, komt overeen: “Ik geloof dat het accepteren van cryptocurrency als een betaling verstandig is voor veel bedrijven. Het aanbieden van meerdere betalingsopties is altijd gekoppeld aan hogere conversiepercentages. Bovendien voelen sommige klanten zich veiliger om met crypto te betalen in vergelijking met PayPal of creditcards. “
Alexander Winston, Managing Director van PPC Limited, voegt hieraan toe: “Ik vind het belangrijk om altijd open te staan voor nieuwe technologie. Als een klant u in crypto wil betalen, waarom zou u ze dan afwijzen? Oorspronkelijk accepteerden we alleen betalingen in dollars via processors zoals Stripe en PayPal. Maar met de enorme toename van het aantal cryptos dat de afgelopen jaren beschikbaar was, hebben we nogal wat klanten gevraagd om in crypto te betalen. “
Zitten er risico’s aan het accepteren van cryptocurrency?
Er zijn een aantal hele belangrijke risico’s bij het accepteren van crypto:
- Het veilig opslaan van cryptomunten.
- Cryptomunten zijn nog zeer volatiel: de waarde kan snel stijgen of dalen.
- De regelgeving betreffende o.a. belastingen en het inwisselen van coins naar fiat (euro’s) zijn onduidelijk en veranderen snel.
- Transactiekosten kunnen hoog zijn.
Er zijn ook diensten die betalingen van klanten in cryptomunten direct omzetten in euro’s. Dit is natuurlijk erg handig voor de verkoper, die krijgt euro’s op de bank, maar heeft ook nadelen. Zo zijn er kosten aan deze omzetting verbonden en is er een risico (diefstal, fraude, faillissement) tussen het moment van de betaling van de klant en de storting op je rekening.
Hoe begin je met het accepteren van cryptomunten?
Mocht je besluiten dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, welke stappen dienen er dan ondernomen te worden om daadwerkelijk crypocurrency te accepteren? Dat is enigszins afhankelijk wat voor soort winkel het betreft.
Voor webshops zijn er plugins als Bitpay en Coinbase. Hiermee kunnen klanten tijdens het afrekenen de keuze Bitcoin kiezen. Deze plugins zijn eenvoudig te configureren en vaak is er de keuze om betaalde coins in je digitale wallet te krijgen, of direct een omzetting naar euro’s te laten plaatsvinden.
Voor een fysieke winkel werkt het anders. Hier kun je het beste een betaalprovider gebruiken. Enkele bekende zijn BitKassa, BitPay, Mollie en Coinbase.
Het grote voordeel van zo’n provider: het kost meestal niets om ermee te beginnen, een tablet of mobieltje met internetverbinding is toereikend. De apps van deze providers genereren een QR-code op het scherm welke de klant kan scannen met zijn mobieltje en direct betalen.
Alle betaalproviders kunnen ontvangsten direct omzetten in euro’s en overboeken naar je rekening. Hier betaal je uiteraard wel wat voor, maar je voorkomt hiermee dat je coins opeens veel minder waard zijn door een plotselinge waardedaling.
Het accepteren van crypto kan zeer interessant zijn voor een bedrijf. het is zeer eenvoudig en hoeft niet duur te zijn. Vraag andere ondernemers naar hun ervaringen, evalueer het risico en ga zorgvuldig te werk bij het maken van je keuze.